2011. június 30., csütörtök

A tökéletes savanyúság felöntőlé




Legalább is számunkra:) Évek óta kísérletezem, hogy végre megtaláljam az a felöntőlevet, ami a legpraktikusabban használható és nagyon finom.

Végigjártam a bolti savanyúság tartósítókat, de azok amellett, hogy elég borsos árúak, egy kivételével az ízzel való elvárásomat sem váltották be. Nagy hátrányuk még, hogy egyszerre 5 litert kell elkészíteni belőle, nálam pedig sokszor fordul elő, hogy csak egy két üvegnyi uborkával rendelkezem éppen, és csak egy hét múlva érik annyi újra, hogy be tudjam rakni a következő adagot.


Úgy döntöttem a google segítségével megnézem melyik blogokon találok nekem tetsző savanyúság felöntő leveket (ha kísérletezésről van szó sokkal szívesebben keresgélek blogokon, mert azokban a receptekben szinte soha nem csalódtam még).

Találtam két receptet is Palócprovencenél és Egycsipetnél.
Mivel mind két recept nagyon hasonló volt, ezért gondoltam nem lőhetek mellé.
Végül a két receptből raktam össze azt amit én használtam.
Nagyon köszönöm Nekik, hogy hozzásegítettek álmaim savanyúság felöntőlevéhez!

Már akkor gondoltam, hogy telitalálat lesz, mikor megkóstoltam a levet, az még úgy is finom volt.
Most pedig, hogy már eltelt 5 hét, felbontottam egy üveg ubit (gondoltam azért biztos ami biztos letesztelem, mielőtt ezzel rakom tele a spajzot és a télen derül ki, hogy még sem nyerő:), biztosan tudom, hogy frenetikusan finom lett. Már most is azt az ízt hozza, amit én várok egy savanyúságtól, pedig még bőven lesz ideje majd összeérni. És ami nagyon jó érzés még, hogy egy csepp tartósító szer sincs benne.

Univerzális lé, én készítettem vele karfiolt, hagymát, zöld paradicsomot, uborkát, és fogok még tököt és cukkinit is.
Ez egy közepesen savanyú lé lesz, aki az igazán savanyú savanyúságot szereti, az tegyen  bele egy kicsit több ecetet.

Savanyúság felöntőlé

Hozzávalók:
  • 1 l víz
  • 1 tk szemes fekete bors
  • 1 tk mustármag
  • 1/2 tk koriandermag
  • 1 tk köménymag
  • 1 db babérlevél
  • 3 dkg só
  • 15 dkg cukor
  • 1,3 dl 20%-os vagy 2,6 dl 10 %-os ecet
  • Üvegenként egy 10 cm-es kaporszár(elhagyható)
A kapor kivételével egy lábasban minden hozzávalót összeforralunk és hagyjuk kihűlni.
A steril üvegek aljára lerakjuk a kaporszárakat és belerámoljuk a tetszés szerinti uborkát/karfiolt/hagymát/zöld paradicsomot/tököt/cukkinit.

Felöntjük a lével és arányosan elosztjuk rajtuk a fűszereket. Hagyjuk kb. fél órát állni. Erre azért van szükség, mert főleg a cukkini és a tök szív magába levet, amit után kell pótolni.

A csavaros tető alá egy réteg celofánt teszünk, mert az ecetes lé megkezdi a kupakot.
Én semmilyen tartósítószert nem teszek bele. Anyukám évek óta tartósítószer nélkül készíti a savanyúságot és még soha nem romlott meg neki.

Egy széles lábas alját kibéleljük konyharuhával és beleállítjuk az újságpapírral körbetekert üvegeket(ha nem érnek össze az üvegek az újságpapírt elhagyhatjuk. Azért volna rá szükség, hogy ha dunsztolás közben az üvegek összekoccannának nehogy megrepedjenek.)

A lábast megtöltjük vízzel, úgy hogy az üvegek háromnegyedéig érjen. Közepes lángon elkezdjük melegíteni és mikor már gyöngyözve forr, azon a hőfokon kb 15-20 percig dunsztoljuk. Én az uborkát szoktam közben figyelni, mikor elveszíti az élénk zöld színét és olyan tompa lesz, akkor elzárom alatta a lángot. A vízben hagyjuk az üvegeket teljesen kihűlni.
Sötét, hűvös helyen tároljuk és legalább 5 hétig hagyjuk összeérni, de persze télre lesz az igazi.

Egy pár praktika:
  •  ha maradna felöntőlevünk, azt tegyük egy csavaros palackba és költöztessük a hűtőbe. Egy héten belül egész nyugodtan felhasználható, a következő befőzéshez. Egyszerűen csak forraljuk fel újra és már készülhet is az újabb savanyúság. Lehet, hogy kibír több időt is, mint egy hét, de én eddig még egy héten belül mindig felhasználtam.
  • Ha több üveg savanyúsággal rendelkezünk, mint amennyi a dunsztoló lábasunkba belefér, egyszerűen dunsztoljuk ki az első adagot, és még forrón, fogókesztyű segítségével tegyük át az üvegeket száraz dunsztba.  Ezután dunsztolhatjuk a lábasunkban a következő adagot.

16 megjegyzés:

  1. Mi is hasonlóan készítjük.

    VálaszTörlés
  2. Ez működik céklával is, vagy az más ízvilág? Sose tettem még el savanyút, és idén is csak céklát tervezek. (A tortáidat meg bátortalanul nézegetem, anyukámnak is kerek szülinapja lesz, kéne valami szépet csinálni, de annyira meg nem szeretjük az édességeket, hogy csomó próbatortát megegyünk :D )

    VálaszTörlés
  3. Kati!
    Van fönt recepted a blogon? Kíváncsi lennék rá!

    Piszke a Birtokról!
    Céklát még én sem tettem el soha, de úgy tudom ahhoz másfajta lé kell. Abba nem kell ennyi fűszer, talán csak kömény és babér, de nem tudom a pontos arányokat.
    Bár csak én is elmondhatnám, hogy annyira nem szeretjük az édességet:)) Nálunk akármennyi elfogyna. Vágj csak bele bátran, egy saját készítésű torta nagyon szép ajándék, még ha nem is tökéletes a külalakja. Én már csak tudom:)

    VálaszTörlés
  4. Kérlek gyere velem játszani: http://andikezimunkai.blogspot.com/2011/07/gyerekkorom-kedvenc-etelei-jatek-es-egy.html :)

    VálaszTörlés
  5. Savanyút, savanyúval ennék

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok!
    Az a problémám, hogy akármilyen figyelmes vagyok, nem tudom úgy lezárni az üvegeket, hogy ne maradjon levegő a celofán alatt. Mit tegyek?

    VálaszTörlés
  7. céklához tormát is szoktunk rakni

    VálaszTörlés
  8. Kedves Mézeskalács! Ha nedves dunsztba teszed a savanyúságokat, nem puhulnak meg? Nagyon szeretném kipróbálni a receptedet, de ettől tartok kicsit.. Előre is köszönöm a válaszod!

    VálaszTörlés
  9. Kedves Zsená! Nem szokott megpuhulni, de arra azért oda kell figyelni, hogy ne dunsztolja túl sokáig az ember, mert akkor lényegébe megfőzöd. Ha biztosra szeretnél menni, eleve langyos vizet tegyél az üvegek köré, mikor mikor már gyöngyözik körülötte a víz, akkor nyugodtan lejjebb veheted a lángot. Ezután én az üvegben lévő uborkát szoktam figyelni. Mikor az élénkzöld színét elveszíti és már inkább tompa, akkor el szoktam zárni, így soha nem szokott megpuhulni. :))) Remélem jól sikerül majd!:)

    VálaszTörlés
  10. Szia! Tetszik a recepted! Nekem erős paprikám van, azt szeretném eltenni. Szerinted ez azzal os működhet? Próbáltad már paprikával? Köszi! 😊😆😉

    VálaszTörlés
  11. Szia! Tetszik a recepted! Nekem erős paprikám van, azt szeretném eltenni. Szerinted ez azzal os működhet? Próbáltad már paprikával? Köszi! 😊😆😉

    VálaszTörlés
  12. Szia! Tetszik a recepted! Nekem erős paprikám van, azt szeretném eltenni. Szerinted ez azzal os működhet? Próbáltad már paprikával? Köszi! 😊😆😉

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nyugodtan használhatod paprikához, én is tettem már el többször is vele. Idén olyan jól sikerült, hogy Mr. Mézeskalács szerint az összes paprikával ezt kellett volna művelni :) Én a paprikát nagyon kevés ideig szoktam csak dunsztolni, mikor gyöngyözni kezd körülötte a " dunsztoló víz" már el is zárom. :)

      Törlés
  13. Szuper volt a recept és nagyon működött.
    Köszönöm!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jajj, de jó! Nagyon örülök! Igazán nagyon szívesen!!!

      Törlés
  14. Szia! A 10%-os ecet helyett használhatok alnaecetet?

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...